Bespaar tot 30%  

Verhuizing voorbereiden

Een verhuizing bestaat uit een langere periode dan slechts de verhuisdag. Voordat de verhuisdag is aangebroken, zal er al veel werk verzet zijn. De dag zelf is een kwestie van veel sjouwen en de meubels in de nieuwe woning op zijn plek zetten. Alleen dat alles soepel verloopt heeft alles te maken met de voorbereiding die is getroffen. Het klaarzetten van de verhuisdozen is hierbij prioriteit.

Een verhuisbedrijf inschakelen

Grotendeels is de voorbereiding zelf uit te voeren. Zo kan er eventueel een verhuisbedrijf worden vastgelegd. In hoeverre er vervolgens nog taken op tafel liggen, ligt eraan wat de verhuizers op hen bordje krijgen. Bij het inschakelen van een verhuisbedrijf zullen er diverse bezoeken worden ingepland. Zo kunnen ze een beter beeld krijgen van de gehele inboedel en zodoende weten hoelang ze hiervoor nodig hebben.

De grootste taak is dan het vinden van een geschikt bedrijf. Dit kan middels een gratis vergelijking, ook kan er op basis van ervaringen een keuze worden gemaakt.

4 verhuisdozen op de grond

Alles inpakken

Voordat alles daadwerkelijk verhuist kan worden, zal alles moeten zijn ingepakt. Dit kunnen verhuisdozen zijn en speciale dozen voor de garderobe. Natuurlijk kunnen er ook alternatieven opties worden gebruikt, denk bijvoorbeeld aan een koffer voor de kleren.

Tijdig beginnen zorgt ervoor dat de laatste dagen niet alles in 1 keer moet worden gedaan. Sommige spullen worden nou eenmaal niet elke week gebruikt. Denk aan de kerst spullen of een boekenkast bijvoorbeeld. Deze kunnen ruim vooraf al worden ingepakt. Mogelijk dat het huis dan wat leeg oogt, alleen het is nou eenmaal stuk praktischer wanneer alles al in dozen zit.

TIP* Zorg dat van buitenaf de verhuisdoos, duidelijk te zien is wat de inhoud is. Of in ieder geval, dat duidelijk is wat voor soort spullen erin zitten en in welke kamer deze moet worden geplaatst in de nieuwe woning. Hierdoor kunnen de kamers worden genummerd en deze corresponderende nummers overnemen op de verhuisbox.

Er zal een goede planning moeten worden gemaakt. Want het is ook weer niet de bedoeling dat de spullen worden ingepakt die nog gebruikt gaan worden voor het verhuizen. Dan zou het een hele zoektocht zijn.

Planning maken voor de verhuisdag

De dag zelf kan nog vrij hectisch zijn op het moment dat dit niet specifiek wordt voorbereid. Welke spullen zijn er allemaal nodig en wie moet waar zijn. Het zou natuurlijk slordig zijn als mensen moeten wachten op bijvoorbeeld de sleutel van het huis of dat niet duidelijk is wat de bedoeling is. Natuurlijk is hier het verhuisbedrijf grotendeels voor aansprakelijk, alleen op het moment dat ze alleen het vervoer regelen, is het belangrijk dat dit niet belemmerd word.

Onnodig tijd verliezen door slechte voorbereiding, is heel kostbaar en kan voor frustraties zorgen. Het maken van een soort draaiboek is daarom geen overbodige luxe. Als ieder weet wat zijn taken zullen zijn, scheelt dit al de helft.

Join the discussion

2 comments
  • Ik vind het inpakken van alle spullen ook het meeste werk. Gelukkig ben ik hier al op tijd mee begonnen. Ook krijg ik veel hulp van vrienden. Dit maakt het werk een stuk gemakkelijker.

  • Er zijn inderdaad veel spullen die je waarschijnlijk niet op korte termijn nodig hebt. Deze kan je dan ook alvast inpakken. Dit scheelt veel werk op het laatste moment en kan daarnaast ook veel stress verminderen.