Wanneer je gaat verhuizen zal je tegenwoordig met een groot aantal verschillende factoren rekening moeten houden. In eerste instantie zijn er natuurlijk de nutsvoorzieningen zoals water, gas en elektriciteit. Dat is echter niet alles. Het spreekt namelijk voor zich dat je in je nieuwe woning ook meteen gebruik zal willen kunnen maken van internet, telefonie en televisie. Deze zaken zijn een vast onderdeel geworden van ons dagelijks leven en kunnen zelfs van cruciaal belang zijn. Dit laatste geldt niet in het minst voor ondernemers. Ga jij ook verhuizen en wil je graag alles te weten komen over het regelen van zowel internet, bellen als televisie? Dan ben je daarvoor op deze pagina aan het juiste adres!

Het controleren van de contractperiode

Het eerste wat je altijd moet doen vooraleer contact op te nemen met je provider is controleren over welke contractperiode je beschikt. Vanaf het ogenblik dat het eerste jaar is verstreken beschik je over een opzegtermijn van slechts één maand. Het merendeel van de mensen die dit controleren zitten reeds langer bij hun provider waardoor ze de mogelijkheid hebben om min of meer vrij over te kunnen stappen naar een nieuwe partij.

Let op, verhuizen is geen geldige reden voor opzegging!

Helemaal anders is het natuurlijk op het ogenblik dat je wel nog steeds bezig bent aan het eerste jaar van je contractperiode. In dit geval is het namelijk belangrijk om er rekening mee te houden dat verhuizen niet wordt aanzien als een geldige reden om op te zeggen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat je een bepaald contract hebt afgesloten en daar wellicht ook een soort van voordeel voor in de plaats hebt gekregen. Hier geraak je dus niet zomaar vanaf. Providers kunnen op dit vlak verschillende soorten regels hanteren. Het is altijd belangrijk om na te gaan hoe dit precies staat aangegeven in het contract dat je bij jouw provider hebt afgesloten. Zo is de kans groot dat je rekening zal moeten houden met het betalen van verhuiskosten of een bepaalde boete.

 

Ben je niet van plan om te verhuizen naar een andere provider en biedt jouw huidige provider zijn diensten ook aan op je nieuwe adres (belangrijk om dit goed te controleren!)? In dat geval is het mogelijk om je abonnementen gewoon te verhuizen naar het nieuwe adres zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn. Is het zo dat je provider haar diensten niet aanbiedt op het nieuwe adres? In dat geval doe je er goed aan om even contact op te nemen met de klantendienst. In principe heeft je provider het recht om je aan het contract te houden wanneer je nog in je eerste jaar zit, maar in het merendeel van de gevallen stelt deze zich wel coulant op waardoor je mogelijks toch nog onder de boete uit kan geraken.

Het uitvoeren van een postcodecheck

Bovenstaande maakt reeds duidelijk dat niet zomaar elke provider haar diensten op elk adres in Nederland aanbiedt. Om er zeker van te zijn dat jij niet voor vervelende verrassingen zal komen te staan op je nieuwe adres is het altijd interessant om een zogenaamde postcodecheck uit te voeren. Een dergelijke controle maakt in slechts enkele seconden duidelijk bij welke partijen je op je nieuwe adres voor internet, televisie en telefonie terecht kan.

Overstappen? Hou rekening met je huidige gebruik!

Ben je van plan om een nieuw abonnement voor internet af te sluiten? Hou er dan rekening mee dat de internetsnelheid die je nodig hebt altijd afhankelijk is van hoe je van het internet gebruik maakt. Des te hoger de snelheid is gelegen, des te duurder natuurlijk ook je abonnement zal worden. Het zou echter zomaar kunnen gebeuren dat je het op je nieuwe adres kan redden met een voordeliger abonnement dan degene die je nu hebt. Let op, je kan er voor kiezen om al je diensten (zijnde internet, telefonie en televisie) apart af te sluiten, maar het is wellicht financieel interessanter om er voor te kiezen om deze middels een alles-in-1-pakket aan te vragen. Zo beperk je niet alleen de hoeveelheid aan administratie, daarnaast kan dit je ook zomaar een interessant, financieel voordeel opleveren!

Overstappen met een overstapservice

Heb je een nieuwe provider gevonden waar je graag een beroep op wenst te doen? In dat geval wordt het aangeraden om niet zomaar zelf je contract bij je huidige provider op te zeggen. Het is veel interessanter om er voor te kiezen om gebruik te maken van de overstapservice welke door alle providers wordt aangeboden. Op deze manier zorg je er voor dat je nieuwe provider je oude abonnement(en) zal opzeggen waardoor je hier geen omkijken naar zal hebben. Let wel, in bepaalde gevallen is het wel vereist dat je zelf de opzegging moet doen. In dat geval zal de overstapservice van je nieuwe provider je alleen maar kunnen bijstaan met nuttige informatie. Zij leveren je in dit geval onder meer vaak een voorbeeldbrief aan die je meteen kan gebruiken.

Wat met je bestaande telefoonnummer en e-mailadres?

Heb je reeds jarenlang een bepaald telefoonnummer en wil je deze graag willen behouden? Dat is vaak geen enkel probleem. Je moet dit dan uiteraard wel even aangeven aan je nieuwe provider zodat hij de overname van het telefoonnummer voor je kan regelen. Helemaal anders is het echter wanneer je gebruik maakt van een e-mailadres van de provider waarbij je op dit ogenblik diensten afneemt. Van zodra je gaat verhuizen naar een nieuwe provider zal dit e-mailadres namelijk komen te vervallen. Wil je problemen voorkomen, in het bijzonder met betrekking tot het niet ontvangen van e-mails? In dat geval is het aan te raden om op voorhand over te stappen naar een andere mailservice. Wellicht is het handiger om daarvoor te kijken in de richting van een neutrale partij zoals bijvoorbeeld Gmail. Zo blijf je, je e-mailadres altijd behouden, ook wanneer je op een zeker ogenblik besluit om over te stappen naar een andere provider. In ieder geval, door rekening te houden met de informatie op deze pagina zal je er altijd zeker van kunnen zijn dat alles met betrekking tot je internet, telefonie en televisie op de meest optimale wijze zal verlopen.