Bespaar tot 30%  

Verhuisinventarisatie

Verhuizen brengt een hoop stress en vaak ook slapeloze nachten met zich mee. Gelukkig zijn er verschillende zaken die je kan ondernemen om deze stress aanzienlijk te beperken. Het opstellen van een overzichtelijke en gedetailleerde verhuisinventarisatie is één van deze zaken. Door een goede verhuisinventarisatie op te stellen kan je er op rekenen dat je niets over het hoofd zal zien en bovendien zal zowel het inpakken als het uitpakken erg vlot kunnen verlopen. Ben jij ook van plan om een verhuisinventarisatie op te maken, maar is het voor jou nog niet helemaal duidelijk hoe je daarvoor nu het beste te werk kan gaan? In dat geval is het zonder twijfel aan te raden om even de onderstaande informatie te raadplegen.

In deze verhuisgids:

Het inpakken van je inboedel

Een belangrijk onderdeel van verhuisinventarisatie heeft uiteraard betrekking tot het inpakken van de inboedel. Er wordt vaak gezegd dat het inpakmateriaal dat je voor je verhuis nodig hebt bijzonder duur kan uitvallen. Dat is ook wel zo, maar gelukkig zijn er op de markt ook heel wat voordeligere alternatieven terug te vinden. Zo hoef je niet noodzakelijkerwijs gebruik te maken van echte verhuisdozen en kan je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om bananendozen te gebruiken. Dergelijke dozen zijn uiteraard zeer stevig en bovendien zijn ze ook nog eens vrij groot waardoor je er behoorlijk wat in kwijt kan.

Op het ogenblik dat je breekbare spullen in een doos gaat stoppen is het altijd van belang om deze zo optimaal mogelijk te beschermen. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Zo kan je er voor kiezen om gebruik te maken van bubbelfolie, maar is het bijvoorbeeld ook een optie om theedoeken te gebruiken. Nog steeds wordt er ook vaak voor gekozen om gebruik te maken van gewoon krantenpapier, maar het spreekt voor zich dat deze veel minder bescherming biedt. Het gebruik van krantenpapier voor het verpakken van je inboedel voor verhuis is dan ook niet meteen aan te raden.

Tip: Investeer in bubbelfolie!

Nog even een kleine tip vooraleer we het verder gaan hebben over je verhuisinventarisatie. Ondanks het feit dat er tal van verschillende soorten materialen op de markt zijn terug te vinden die je van dienst kunnen zijn bij het inpakken van je inboedel moet het gezegd dat bubbelfolie in huis halen werkelijk een zeer goed idee is. Kwalitatieve bubbelfolie hoeft helemaal niet duur te zijn en zorgt er voor dat je inboedel tijdens het transport optimaal is beschermd. Wil je ook bubbelfolie bestellen? Kies er dan bij voorkeur altijd voor om deze in grote hoeveelheden te kopen. Zo kan je behoorlijk wat besparen op de kosten.

Het opstellen van je verhuisinventarisatie

Bovenstaande brengt ons bij het daadwerkelijk opstellen van je verhuisinventarisatie. Het is op verschillende manieren mogelijk om dit te doen. Zo kan je er voor kiezen om:

  1. Gebruik te maken van een spreadsheet in Excel;
  2. Een eenvoudig documentje te maken in bijvoorbeeld Word;
  3. Gewoon je inboedel neer te pennen op een blad papier;

Hoe je jouw verhuisinventarisatie gaat opstellen is dus eigenlijk altijd aan jou. Belangrijk is wel om er rekening mee te houden dat je gestructureerd te werk dient te gaan. Een verhuisinventarisatie heeft namelijk alleen maar nut op het ogenblik dat deze er voor zorgt dat jouw werk op de dag van verhuis overzichtelijker en efficiënter wordt gemaakt. Een verhuisinventarisatie doen is niet alleen interessant voor jou, maar ook voor je helpers evenals voor het eventuele verhuisbedrijf dat je onder de arm besluit te nemen.

Zorg voor foto’s van je inboedel

Het opstellen van een verhuisinventarisatie betekent niet alleen dat je alles wat je hebt op papier moet zetten, daarnaast wordt het ook sterk aangeraden om even je volledige inboedel na te lopen en foto’s te nemen van bijvoorbeeld je meubelstukken. Maak gedetailleerde foto’s. Dit beeldmateriaal kan mogelijks een vereiste zijn wanneer er bijvoorbeeld schade wordt veroorzaakt aan je inboedel en / of indien er spullen verloren gaan. Niet alleen het maken van foto’s wordt bovendien aangeraden, daarnaast is het ook altijd een goed idee om de bonnen van al je aankopen bij te houden. Op deze manier kan heel wat discussie met betrekking tot de waarde van (een deel van) je inboedel worden voorkomen.

Een verhuisinventarisatie en takenlijst in één?

Gestructureerd werken is voor elke verhuis van cruciaal belang. Alleen op deze manier kan er namelijk voor worden gezorgd dat er heel wat stress kan worden voorkomen. Het spreekt voor zich dat gestructureerd werken niet alleen belangrijk is voor het opstellen van je verhuisinventarisatie. Wat bovendien namelijk ook te denken van de takenlijst? Wil jij graag dat bepaalde helpers of verhuizers zich specifiek gaan focussen op de concrete inboedel van één of meerdere ruimtes? In dat geval is het mogelijks interessant om een link te voorzien tussen je verhuisinventarisatie en de takenlijst die je gaat opstellen. Op deze manier kan er op de dag van de verhuis ook heel wat overbodige discussie worden voorkomen.

Zorg voor duidelijke labels op je (verhuis)dozen

Maak je gebruik van echte verhuisdozen? In dat geval zal je kunnen vaststellen dat er ergens op de dozen altijd een bepaalde hoeveelheid ruimte is voorzien voor het neerzetten van bepaalde informatie. Het wordt sterk aangeraden om deze ruimte ten volle te benutten. Een vaak gemaakte fout is dat mensen die gaan verhuizen hier enkel en alleen opschrijven wat er zich in de doos bevindt. Uiteraard kan je dit vermelden, maar het is belangrijk om ook duidelijk aan te geven voor welke ruimte de doos is bedoeld. Op deze manier kan je bij aankomst in je nieuwe woning meteen de dozen in de ruimte in kwestie neerzetten. Dit zorgt er voor dat je verhuis heel wat overzichtelijker en bovendien ook efficiënter zal kunnen verlopen.

Controleer je verhuisinventarisatie!

Heb je een inventaris voor verhuis opgemaakt? Zorg er dan altijd voor dat je deze ook nog eens goed controleert. Ga er nooit zomaar vanuit dat er geen fouten in je inventaris zijn geslopen. In principe hoeft een foutje niet het einde van de wereld te betekenen, maar ze kan er wel zomaar voor zorgen dat de efficiëntie van je verhuis aanzienlijk wordt aangetast en dat kan uiteraard helemaal niet de bedoeling zijn. Je verhuisinventarisatie nog even controleren is omwille van deze reden dan ook altijd een goed idee!