Bespaar tot 30%  

Bedrijfsverhuizing

Toe aan een nieuw bedrijfspand, dit kan voor het bedrijf grote gevolgen hebben en vergt een professionele afwikkeling. Het verhuizen van een bedrijf is een stuk ingewikkelder dan een particuliere verhuizing. Er kan zoveel meer fout gaan wat grotere gevolgen kan hebben. Gelukkig verhuizen er per jaar gemiddeld 25.000 bedrijven, dit betekend dat er genoeg ervaring is om alles soepel te laten verlopen.

Waarbij woonhuizen vaak bestaan uit soortgelijke ruimtes, is dit bij bedrijven alles behalve. Zo zijn er standaard kantoorpanden met bureau’s en stoelen, maar ook opslagruimtes en andere grote machines kunnen verhuist worden. Een overzicht van mogelijke panden zijn:

  • Kantoorpand
  • Opslagruimten en magazijnen
  • Werkplaatsen
  • Machine (bouw)
  • Instellingen, denk aan een ziekenhuis, school of bibliotheek

In deze verhuisgids:

een bedrijfsverhuizing zelf uitvoerenEen verhuisbedrijf inschakelen

Centraal staat om de verhuizing zo snel mogelijk en foutloos uit te voeren. Hiervoor is ervaring nodig, hetgeen wat de verhuisbedrijven hebben. Een verhuizer weet daarom precies waar op gelet moet worden en helpt bij het vlekkeloos laten verlopen van de verhuisdag zelf. Het is niet alleen de verhuisdag zelf waar de meeste tijd in zit. Bij een zakelijke verhuizing is de planning cruciaal en hier moet ook de nodige aandacht voor worden gegeven.

Naast de professionele uitvoering van het geheel, zal er ook nog eens fors tijd worden bespaard. Het uitbesteden van de verhuizing betekent ook dat je kan blijven focussen op de kernkwaliteiten van het bedrijf zelf. Het is dan ook een doel om de medewerkers en de werkzaamheden zo min mogelijk te verstoren. Het stil leggen zou namelijk direct geld kosten en mogelijk ook tevredenheid van de klanten.

Voorbereidingen treffen

Zoals eerder vermeld, is het maken van een waterdichte planning mogelijk het allerbelangrijkste. Dit gaat een stuk verder dan het verhuizen van een particulier, waarbij het verhuizen van a naar b centraal staat. Een zakelijke verhuizing heeft meerdere factoren waar rekening met moet worden gehouden. Als voorbereiding wordt er dan vaak een heel draaiboek gemaakt voor de complete verhuizing. Dit draaiboek bevat:

  • De bedrijfsprocessen
  • Inventarisatie
  • Het vervoer
  • ICT
  • Contactpersonen
  • Verhuisplanning voor bedrijfsverhuizing
  • Bijzonderheden
  • Nazorg

Zo een draaiboek wordt opgesteld op basis van diverse intake gesprekken om alles in kaart te brengen. Zoveel mogelijk details in kaart brengen zullen niet gewenste verrassingen doen voorkomen. Hierbij worden ook de verantwoordelijkheden toegewezen.

Centraal zal staan dat de zaak zo min mogelijk ongemakken ervaart en de bedrijfsactiviteiten kan blijven uitvoeren. Uiteindelijk zal het draaiboek in overleg worden goedgekeurd en mogelijk nog aanpassingen gemaakt waar mogelijk. Het is daarna niet alleen een kwestie van uitvoeren, hier is nog kundige begeleiding bij nodig. Natuurlijk zal een verhuisbedrijf dit ook op zich nemen.

Kosten van een bedrijfsverhuizing

De kosten zullen een rol spelen bij het maken van de keuze. In meeste gevallen zijn deze kosten wel fiscaal aftrekbaar, dit maakt het maken van de keuze vast al makkelijker. Voor de zekerheid is het verstandig om het na te vragen aan een belastingadviseur in het bedrijf of omgeving. Ook zullen de kosten op Verhuizen Info verder worden toegelicht.Alle documenten verzamelen die bij de business horenHoe hoog de factuur ligt, hangt van een aantal factoren af. Om hier een goede indicatie over te geven zullen de volgende punten eerst goed op een rijtje gezet moeten worden.

  • De inboedel (uitgedrukt in m3)
  • Inventaris van de meubels
  • Speciale apparaten en/of machines die speciaal vervoer vereisen
  • Het overzetten van een (computer)systeem en andere installaties
  • Voorrijkosten
  • Afstand tussen locatie A en B
  • Doordeweeks of buiten werktijd om?

Zijn alle wensen bekend, dan is het erg makkelijk om een gratis vergelijking aan te vragen. Zo zullen er verhuisbedrijven worden vergeleken op basis van jullie wensen. Hierdoor ontstaat er inzicht in de daadwerkelijke kosten en kan op basis hiervan een verhuisbedrijf worden gekozen. Tevens zal er tot wel 30% bespaard worden op de verhuizing.

Niet te vergeten

Er zijn nog een aantal punten die altijd even gecontroleerd en/of doorgevoerd moeten worden. Een klein lijstje met de basis wijzigingen die altijd moeten worden bekeken. Handige tip!

  1. Vestigingsvergunning aanwezig?
  2. Aanpassing bedrijfsgegevens KvK
  3. Aangeven bij de Belastingdienst
  4. De bank informeren
  5. Online de gegevens op de website aanpassen
  6. Adreswijzigingen doorgeven aan klanten, leveranciers

Bekijk ook meer informatie over: