Wanneer je gaat verhuizen naar een nieuwe woning spreekt het voor zich dat je alle spullen zo  goed mogelijk zal willen inpakken. Het laatste wat je namelijk wil is dat je tijdens je verhuizing geconfronteerd wordt met schade aan de inboedel die je wenst te verhuizen. Het inpakken van kleine stukken inboedel doe je bij voorkeur door gebruik te maken van verhuisdozen. Breekbare stukken kan je bijvoorbeeld extra beschermen door gebruik te maken van handdoeken. Het handige hiervan is dat niet alleen je servies op deze manier kan worden verhuisd, maar dat je meteen ook je handdoeken mee hebt naar je nieuwe woning. Weet jij nog niet precies hoe je dat inpakken voor je aankomende verhuizing nu precies gaat aanpakken? In dat geval is het zeker de moeite waard om rekening te houden met het stappenplan dat wij speciaal voor jou op deze pagina hebben opgenomen!

Welke voorbereidingen moeten er worden getroffen?

Vooraleer je kan beginnen met het inpakken van je spullen spreekt het voor zich dat er eerst nog enkele voorbereidingen getroffen dienen te worden. De belangrijkste voorbereidingen hebben we voor je uitgezocht en alvast even in een handig overzicht gegoten:

Stap 1: Van welke dozen ga je gebruikmaken?

In eerste instantie dien je natuurlijk verhuisdozen te voorzien. Wat betreft de dozen die je gaat gebruiken tijdens je verhuizing moet je jezelf altijd de vraag stellen of je gaat kiezen voor gewone dozen of je gebruik gaat maken van speciale verhuisdozen. In principe zijn er aan beide type dozen bepaalde voordelen verbonden. Gewone dozen zijn veelal gratis af te halen bij de supermarkten in je buurt waardoor je daarvoor geen rekening moet houden met bepaalde kosten. Wil je liever kunnen rekenen op echt stevige dozen waarbij je niet hoeft te vrezen dat je inboedel door de bodem heen zakt? In dat geval is het wellicht interessanter om te kijken in de richting van echte verhuisdozen. Wanneer je deze niet wenst te kopen kan je de dozen eventueel ook huren. De beste optie is misschien nog wel om ze gewoon tweedehands te kopen.

Stap 2: Hoeveel verhuisdozen heb je nodig?

Wanneer je een keuze hebt gemaakt op vlak van het soort verhuisdozen zal je moeten bepalen hoeveel dozen je precies nodig hebt. In principe dien je er rekening mee te houden dat het wordt aangeraden om zo’n 20 dozen te voorzien per persoon die gaat verhuizen. Woon je samen met je partner? In dat geval kan je er rekening mee houden dat je ongeveer tussen de 40 en 60 verhuisdozen nodig zal hebben. Een gezin dat twee kinderen telt heeft in de praktijk vaak tussen de 70 en 90 dozen nodig om de volledige inboedel (exclusief de meubels uiteraard) in de dozen kwijt te kunnen.

Stap 3: Opstellen van een lijst per kamer

Wanneer je bovenstaande twee punten hebt doorlopen is het tijd geworden om een lijst op te stellen per kamer. Op deze lijst geef je aan welke spullen je graag wil bewaren en dus mee wil nemen naar je nieuwe woning. Bovendien kan je een aparte lijst opstellen met spullen die je weg wil gooien of die je wil verkopen. Bedenk vooraleer bepaalde spullen weg te gooien wel altijd of je er mogelijks geen vrienden een plezier mee kan doen. Benut deze mogelijkheid om eens grondig door al je spullen heen te gaan en weg te doen wat je niet langer gebruikt. Zo kan je niet alleen heel wat ruimte in je nieuwe huis besparen, daarnaast scheelt dit ook tijdens de verhuizing zelf.

Stap 4: Welke zaken moet je anders nog voorzien?

Het spreekt voor zich dat je voor het verhuizen niet alleen nood hebt aan verhuisdozen. Wat bijvoorbeeld ook te denken van een sterke tape om de dozen mee af te tapen? Daarnaast is het ook steeds aan te raden om voldoende pennen te voorzien en dan hebben we het natuurlijk nog niet gehad over bubbelfolie evenals andere beschermingsmaterialen. Vergeet bovendien ook niet om labels te voorzien waar de nodige informatie op kan worden geschreven. Dergelijke labels kan je uiteraard perfect aanbrengen om je verhuisdozen. Zo weet je precies wat er in welke dozen steekt.

Het daadwerkelijk inpakken van je spullen

Veel mensen denken nog steeds dat ze voor het inpakken van hun spullen een behoorlijke tijd moeten wachten, eigenlijk haast tot op het laatste moment vooraleer de verhuisdag daadwerkelijk staat te gebeuren. Dat is absoluut niet het geval, in tegendeel. Je kan in principe dan ook al erg vroeg beginnen met het inpakken van je inboedel. Wel wordt het aangeraden om eerst de inboedel in te pakken die je niet (vaak) gebruikt. Dergelijke zaken zijn vaak terug te vinden op zolder, in de kelder en in een eventuele schuur waarover je beschikt. Spullen die je niet dagelijks nodig hebt kan je al een geruime tijd voor de daadwerkelijke verhuizing inpakken zodat deze reeds uit de weg zijn en geen tijd meer van je zullen vergen.

Stap 1: Kamer voor kamer inpakken

De beste manier om je inboedel gestructureerd in te pakken is door dit kamer per kamer te doen. Pak al je spullen in, in één of meerdere verhuisdozen en label ze. Het label dient in eerste instantie de kamer te bedragen, maar daarnaast kan je ook vermelden wat er precies in de doos is terug te vinden. In ieder geval, door kamer per kamer te werken en de dozen ook in het nieuwe huis meteen in de juiste ruimte te plaatsen zal je kunnen vaststellen dat je verhuizing een behoorlijk stuk vlotter zal verlopen dan je mogelijks in eerste instantie had verwacht. De laatste spulletjes die je meerdere malen per dag gebruikt? Deze kunnen wachten tot de laatste dag voor de daadwerkelijke verhuizing is aangebroken!

Stap 2: Welke spullen pak je het laatste in?

Er zijn verschillende spullen die deel uitmaken van je inboedel die je bij voorkeur als laatste inpakt. Het gaat hierbij onder meer om schoonmaakmiddelen, maar ook toiletpapier evenals allerhande toiletspullen die je nodig hebt. Voorzie ook altijd nog wat handdoeken, kleren en levensmiddelen waardoor je niet voor vervelende verrassingen komt te staan. De cruciale spullen die je moet meeverhuizen naar je nieuwe woonst pak je tot slot bij voorkeur in, in één concrete doos die je van een duidelijk label voorziet. Op deze manier hoef je nooit ver te zoeken vooraleer je deze belangrijke spullen kan uithalen en gebruiken. Dit geldt onder meer ook voor eventuele medicatie die jij of één van de andere gezinsleden dient te nemen.

Stap 3: Het verhuizen van zware stukken inboedel

Een zeer belangrijke tip die je absoluut niet over het hoofd mag zien heeft betrekking tot het gewicht waar de verhuisdozen over komen te beschikken. Een verhuisdoos die 20 kilo weegt kan reeds behoorlijk zwaar zijn om te dragen. Bovendien wordt het aangeraden om zware spullen steeds onderaan in de doos neer te leggen. Vul de rest van de doos vervolgens met minder zware spullen zoals bijvoorbeeld handdoeken of beddengoed. Op deze manier kan je toch per verhuisdoos heel wat van je spullen verhuizen zonder dat de verhuisdoos in kwestie te zwaar wordt.

Stap 4: Het beschermen van breekbare spullen

Ga je breekbare spullen verhuizen? In dat geval is het bijzonder belangrijk om er voor te zorgen dat deze op gepaste wijze kunnen worden beschermd. Dit betekent dat je zaken die breekbaar zijn gaat beschermen met bubbeltjesplastic of bijvoorbeeld met een ander soort van beschermmateriaal. Zorg er daarnaast ook altijd voor dat je op de verhuisdoos duidelijk aangeeft dat de inhoud van de doos in kwestie breekbaar is. Op deze manier voorkom je dat iemand ze laat vallen of dat er bijvoorbeeld nog een paar extra zware dozen bovenop komen te liggen.

Stap 5: Let op met de koelkast!

Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat de koelkast die je gaat verhuizen 24 uur de tijd moet krijgen om te ontdooien. Bovendien moet deze altijd rechtstaand (en dus niet liggend!) worden vervoerd. Je wasmachine haal je uiteraard bij voorkeur helemaal leeg, want het is mogelijk dat er nog restwater in is terug te vinden van de laatste wasbeurt die je hebt uitgevoerd. Daarnaast wordt het aangeraden om foto’s te maken van alle kabels waarmee je bijvoorbeeld je stereo-, video- evenals computerapparatuur hebt aangesloten. Op deze manier kan je de toestellen in je nieuwe huis eenvoudig zelf aansluiten zonder dat je daarvoor verder nog rekening dient te houden met (extra) kosten.