Het is helemaal niet ondenkbaar dat je op bepaalde momenten ruimte tekort zal komen voor het plaatsen van alle inboedel waarover je beschikt. In dat geval beschik je over verschillende (alternatieve) mogelijkheden om je inboedel op te slaan. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat je er voor kan kiezen om een beroep te doen op een particuliere opslag, maar daarnaast is het ook mogelijk om een ruimte te huren in een zogenaamd ‘inboedelhotel’. Opslagruimte kan een uitkomst zijn, maar je dient er wel rekening mee te houden dat hier vaak aanzienlijke kosten aan verbonden zijn. In ieder geval, wil jij een deel van jouw inboedel ergens kunnen opslaan? Hou dan beslist rekening met de informatie op deze pagina!

Welke verschillende soorten opslagruimtes bestaan er?

In eerste instantie is het belangrijk om te weten dat er verschillende soorten opslagruimtes bestaan. Welke opslagruimte voor jou nu precies het meest interessant zal zijn voor je inboedel is afhankelijk van meerdere factoren. Zo moet je niet alleen rekening houden met de kostprijs die voor de opslagruimte in kwestie moet worden betaald, wat bovendien ook te denken van de looptijd van het contract dat je wenst aan te gaan? In ieder geval hebben wij de verschillende mogelijke opslagruimtes voor jouw inboedel alvast even op een rijtje gezet.

1.) Een ruimte huren in een loods of schuur

In eerste instantie kan je er voor kiezen om bij een particulier of bijvoorbeeld bij een boer een ruimte te huren in een opslagruimte of een schuur. Dit is vaak een vrij voordelige optie, alleen moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat het hierbij niet gaat om een professionele verhuurder. Dit betekent dat je er steeds goed aan doet om duidelijke afspraken te maken en deze ook schriftelijk vast te leggen. Afspraken die zeker gemaakt dienen te worden hebben betrekking tot de kostprijs die moet worden betaald, de aansprakelijkheid bij mogelijke schade evenals de opzegtermijn.

2.) Het huren van een garagebox

Een tweede mogelijkheid heeft betrekking tot het huren van een garagebox. Deze worden te huur aangeboden door verschillende bedrijven. Tegenwoordig is het bovendien ook zo dat steeds meer woningcorporaties er voor kiezen om leegstaande garages te verhuren. Het nadeel van een dergelijke garage is niet alleen dat ze veelal niet zo dicht bij jouw woning zijn gelegen en bovendien zijn ze ook zelden geïsoleerd. Dit zorgt er voor dat je inboedel zomaar tijdens de wintermaanden kan worden blootgesteld aan bijvoorbeeld vorst.

3.) Tijdelijke opslagruimte bij verhuisbedrijven

Menig aantal verhuisbedrijven maken het voor hun klanten mogelijk om tijdelijk hun inboedel op te slaan. Dit is uiteraard uitsluitend mogelijk op het ogenblik dat je ook je verhuis door het bedrijf in kwestie laat uitvoeren. De prijs welke je dient te betalen voor de tijdelijke opslag wordt doorgaans altijd mee opgenomen in de totaalprijs. Dat maakt het in de praktijk vrij lastig om deze kosten af te wegen tegenover alternatieven zoals bijvoorbeeld een inboedelopslagbedrijf. Hou er bovendien rekening mee dat je vaak niet over de mogelijkheid beschikt om tussentijds je spullen te bezoeken of deels af te halen. Dit uiteraard tenzij anders overeengekomen met het verhuisbedrijf in kwestie.

4.) Selfstorage en mobiele opslag

Last but not least zijn er uiteraard ook nog de gespecialiseerde inboedelopslagbedrijven die op de markt terug te vinden zijn. Bij een zogenaamde ‘selfstorage’ huur je een bepaalde ruimte waar je de spullen heen kan brengen en in opslaat. Het is in principe altijd mogelijk om bij je spullen te kunnen (tijdens de dag, dus niet ‘s nachts uit veiligheidsoverwegingen). Je zou er eveneens voor kunnen kiezen om gebruik te maken van een mobiele opslag. In dit geval wordt er door een gespecialiseerd bedrijf een container voor je deur afgezet die je vervolgens zelf kan volladen. Daarna zal het bedrijf hem terug ophalen en samen met de andere containers tijdelijk ergens stockeren. Je dient er rekening mee te houden dat je ook hierbij tussendoor geen inboedel kan afhalen of naar de container kan brengen. Op de afgesproken dag zal het verhuisbedrijf de volledige container dan bijvoorbeeld naar je nieuwe adres brengen waar je deze terug kan legen.

Je inboedel opslaan bij een inboedelopslagbedrijf

Bijzonder veel mensen die op zoek zijn naar een (tijdelijke) opslagruimte voor een deel van hun inboedel kiezen er voor om een beroep te doen op een zogenaamd ‘inboedelopslagbedrijf’. De bekendste bedrijven luisteren naar namen zoals Shurgard, Allsafe evenals Inboedelhotel. Echter zijn er ook nog verschillende inboedelopslagbedrijven die hun diensten regionaal aanbieden. In principe is het vaak mogelijk om een ruimte te huren die volledig is afgestemd op jouw wensen. Ben je dus bijvoorbeeld op zoek naar een beperkte ruimte (een locker) van 1 kubieke meter of wil je graag een ruimte met een opslagcapaciteit van 100 kubieke meter huren? Het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

Waar moet je inboedelopslagruimte aan voldoen?

Voordat je een overeenkomst voor een bepaalde inboedelopslagruimte afsluit is het altijd de moeite waard om even goed na te denken over de eisen waar deze ruimte aan moet voldoen. Op dit vlak wordt het aangeraden om rekening te houden met de volgende punten:

 

  1. Is onbeperkte toegang tot je inboedel belangrijk of niet?
  2. Welke mate aan beveiliging is er vereist?
  3. Heb je nood aan elektriciteit en / of verlichting in je opslagruimte?
  4. Dient de opslagruimte gekoeld of verwarmd te zijn?
  5. Moeten er mogelijk zijn om droog te laden en te lossen?
  6. Moet de auto bij de opslagruimte kunnen komen of niet?

 

Wanneer je voor jezelf een antwoord kan formuleren op bovenstaande vragen zal je al snel duidelijkheid krijgen over welke opslagruimte voor jou nu precies het meest geschikt is.

Hoe wordt de prijs van inboedelopslag bepaald?

Tot slot zal je ook nog rekening willen houden met de kosten die je moet betalen voor wat jouw opslagruimte betreft. Deze kostprijs wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren. Het gaat hierbij in eerste instantie om de grootte van de opslagruimte, maar wat bovendien ook te denken van de locatie waar het pand zich bevindt? Daarnaast is er ook nog de huurperiode en / of opzegtermijn die wordt gehanteerd en wordt er gekeken naar vraag en aanbod (ook van de concurrenten). In ieder geval is het altijd de moeite waard om op voorhand enkele offertes aan te vragen voor verschillende mogelijkheden en bij diverse bedrijven waardoor je deze op de meest optimale wijze tegenover elkaar kan afwegen. Zo ben je altijd zeker van de beste prijs voor jouw inboedelopslag!